Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Antyoksydanty w diecie - co jeść, żeby było zdrowo?

Forma i zdrowie

rss

Antyoksydanty w diecie - co jeść, żeby było zdrowo?

2016.09.29//  S. Sikorska
Większość osób słyszała, że każdego dnia powinno się jeść od 5 do 7 porcji świeżych warzyw i owoców. Poza tym, że pomagają one schudnąć tym, którzy tego potrzebują, poprawiają kondycję skóry i ogólne samopoczucie, to zawierają też liczne antyoksydanty, które mają niezwykle korzystny wpływ na nasze zdrowie. Przede wszystkim zwalczają wolne rodniki, a to pozwala im mieć działanie antynowotworowe i odmładzające. Ale gdzie szukać przeciwutleniaczy, które pomogą w utrzymaniu lepszego zdrowia i wyglądu? Oto produkty z najwyższą zawartością antyoksydantów.
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie

Brokuły. Znane są jako warzywo, będące najbardziej skoncentrowanym źródłem wit. C. Są przy tym bogate w inne substancje odżywcze i pełne przeciwutleniaczy. Wśród antyoksydantów w brokułach szczególnie istotną rolę odgrywają silnie działające na rzecz zapobiegania utlenianiu karotenoidy. Sama wit. C wspomaga natomiast metabolizm i ułatwia transport tlenu, a do tego redukuje ryzyko wystąpienia przewlekłych stanów zapalnych i chroni przed rozwojem komórek nowotworowych.
Morele. Nie należą do najpopularniejszych owoców, ale warto zwracać na nie większą uwagę, bo są pełne wit. A oraz antyoksydantów, zwłaszcza karetonoidów. Dzięki temu wspierają wzrost komórek i optymalizują funkcjonowanie układu odpornościowego. Zawierają też znaczną ilość potasu i błonnika. Korzystnie działają na wzrok i przemianę materii, przez co polecane są osobom będącym na diecie.
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie

Maliny. Jedne z powszechniejszych owoców w Polsce nadają się do wszechstronnego wykorzystania. Zawierają przy tym specyficzny typ przeciwutleniaczy, których próżno szukać w innych produktach spożywczych. Co więcej, w malinach znajdziemy solidną dawkę wit. C oraz działających prozdrowotnie antocyjanów i elagotaniny (kwasu elagowego), która likwiduje wolne rodniki, hamuje niebezpieczne mutacje komórek i chroni ich DNA.
Wiśnie. Te drobne owoce zawierają wyjątkową substancję – flawanoid o nazwie queritrin, który ma silne właściwości antyrakowe. Do tego znajduje się w nich wspomniany już kwas elagowy. Taka mieszanka pozwala im skutecznie odpierać ataki komórek nowotworowych. Dla lepszego przyswojenia zdrowych składników, warto spożywać wiśnie w ich naturalnej postaci, ewentualnie w formie soku.
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie

Arbuz. Wiele osób sądzi, że to tylko woda, cukier i pestki, jednak w rzeczywistości mięsiste wypełnienie jest naprawdę pożywne, a do tego bogate w antyoksydanty. Spora zawartość wit. C oraz likopenu sprawia, że arbuz ma duże znaczenie w zapobieganiu nowotworów, szczególnie raka prostaty.
Karczoch. To smaczne, choć mało popularne warzywo jest bogate w jedne z najsilniejszych przeciwutleniaczy – zawiera polifenole, w tym cenną kwercetynę, która jest istotna w walce nie tylko z nowotworami, ale też z chorobami serca. Do tego posiada rutynę, która działa przeciwzapalnie i antyalergicznie oraz antocyjany, które mają pozytywny wpływ na zdrowie układu moczowego, hamują starzenie się i wspomagają pamięć.
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie

Jagody. To zapewne jedne z najbardziej znanych bomb antyoksydacyjnych. Naukowcy dowodzą, że jedna duża garść tych malutkich owoców zawiera więcej przeciwutleniaczy niż 20 garści innych owoców lub warzyw. Duże znaczenie ma tu niebieski pigment zawarty w jagodach. To on ma właściwości przeciwzapalne i chroni przed rozwojem choroby Alzheimera. Zabezpiecza komórki także przed wieloma innymi schorzeniami powodującymi ich degenerację.
Szpinak. Chyba wszyscy wiedzą, że to liściaste warzywo jest jednym z najzdrowszych, jakie istnieją. Bogate w błonnik, potas, żelazo i szereg witamin, zawiera również wspominane już karotenoidy, w tym luteinę i zeaksantynę, które mają działanie przeciwutleniające i bardzo korzystnie wpływają na kondycję wzroku, chroniąc m.in. przed zaćmą.
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie
Antyoksydanty w diecie

Fasolka to, przede wszystkim, źródło białka i błonnika, ale jest też wyjątkowo bogata we flawanoidy, które należą do grupy najpowszechniejszych przeciwutleniaczy. Zwalcza więc wolne rodniki, chroni przed rakiem i spowalnia procesy starzenia się komórek.
Pomarańcze to jedno z ważniejszych źródeł wit. C, która stanowi antyoksydant sama w sobie, zabezpieczając komórki organizmu przed zniszczeniami od wewnątrz i z zewnątrz. Poza działaniem antyrakowym, regularnie spożywane pomarańcze chronią przed zapaleniem stawów i bólami kości.
Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Zwiedzanie okolic jeziora Salton Sea



Wpisz kod


Aby komentować pod stałym nickiem - lub zarejestruj.
Komentarze do:
Antyoksydanty w diecie - co jeść, żeby było zdrowo?
 / 
Komentarze do: Antyoksydanty w diecie - co jeść...
Żana pisze:

rozszerzanie opcji daje plusy, ja np. dzieciom trę do szkoły buraczki, kroję kalarepę i marchewkę, łuskam orzechy, ze sklepowej półki mogę polecić bardzo zdrowy sok jabłkowo-marchwiowo-bananowy Gomaru i łapać słońce póki jest

Facebook

Alkohole    Dieta    Kosmetyki    Moda    Moda męska    Modelki    Odzież męska    Odżywianie    Party    Perfumy    Pielęgnacja    Podróże    Porady męska moda    Sesje zdjęciowe    Styl życia    Trening    Woda toaletowa    Zdrowie    Zegarki    Ćwiczenia fizyczne   

Newsletter

Newsletter

W dziale Motoryzacja

W dziale Gry

W dziale Biznes, Finanse, Prawo

W dziale Kultura

W dziale Extreme

W dziale High-Tech

W dziale Sport



Do góry  //  Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Antyoksydanty w diecie - co jeść, żeby było zdrowo?