Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?

Forma i zdrowie

rss

Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?

2016.08.16//  Jarosław Cieśla
Tagi: Trening
Okres letni, to doskonały czas na aktywny wypoczynek lub trening na powietrzu. Możemy wyjść z dusznych siłowni oraz sal gimnastycznych i cieszyć się pięknymi przyrodniczymi widokami. Czasami jednak słońce tak mocno przygrzewa, że każdy ruchu sprawia trudność. człowiek najchętniej uciekłby na plażę, położył się na kocu lub trawie i zapadł w słodkie ,,nic nie robienie". Jednak nie ma tak łatwo, jeśli trzeba wykonać zaplanowany na ten czas trening. Niektórzy nawet w tym okresie starują w zawodach. np. biegowych, rowerowych lub triathlonowych. To nie jest żaden problem, jednak należy pamiętać o kilku ważnych zasadach, żeby nie dopuścić do przegrzania organizmu, a co za tym idzie zasłabnięć, udarów lub omdleń.   
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?

Miejsce treningu
Nie warto rezygnować z aktywności podczas pory letniej, jednak dobrze jest odpowiednio  zaplanować gdzie będziemy to robić. Jeśli biegamy, to właściwym miejscem są tereny zacienione. Leśne ścieżki idealnie się do tego nadają. W cieniu drzew będzie można spokojnie wykonać nawet przyspieszenia, czy też interwały. Jeśli poruszamy się po odkrytej przestrzeni, to przebywanie na słońcu może nas dość szybko osłabić. Przegrzany organizm odmawia posłuszeństwa. W takim wypadku trening będzie nieefektywny i niestety nie przyniesie pożądanych efektów. Można też biegać w mieście, ale w takim wypadku też trzeba znaleźć takie miejsca, które dają osłonę przed promieniami słońca.
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?

Czas
Najlepszym oczywiście wyjściem jest trenowanie w takich godzinach, w których nie jest jeszcze gorąco. Bieganie o świcie nie tylko pozwoli na spokojne wykonanie założeń treningowych, ale też pobudzi energetycznie organizm do właściwego funkcjonowania na cały dzień. Dobry do aktywności fizycznej jest też wieczór. Może i czasami bywa duszno, jednak już łatwiej poradzić sobie ze zmęczeniem, gdy słońce nie praży już tak mocno. Niektórzy preferują też bieganie nocne. Świeże, czasami chłodne powietrze idealnie nadaje się do takich przebieżek. Jednak trzeba pamiętać o zasadach bezpieczeństwa. Po pierwsze warto trenować w większej grupie osób lub w oświetlonych miejscach. Trzeba też bezwzględnie zadbać o swoją widoczność, czyli ubrać odzież z elementami odblaskowymi  lub specjalne opaski albo wziąć ze sobą latarki tzw. czołówki. 
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?

Ugasić pragnienie
Niestety bywa często tak, że trening możemy wykonać tylko wtedy, gdy słońce mocno przygrzewa. Pamiętajmy, aby codziennie przyjmować 1,5 - 2 litry wody lub napojów izotonicznych. W czasie treningu też o tym nie zapomnijmy. Gdy wybieramy się na daleką przejażdżkę rowerem lub długie wybieganie, to weźmy pas na bidony, tzw. nerkę lub plecak z bukłakiem na napoje. Będziemy wtedy mogli skorzystać z nich w każdej chwili. Bieg z bidonem w ręku nie należy do przyjemności, bo wybija nas z rytmu, ale jeśli zaplanujemy sobie przebieżki lub trening interwałowy, to możemy go wykonać w jednym miejscu. Butelkę z napojem postawimy sobie gdzieś z boku lub na poboczu drogi i co kilka minut będzie możliwość zaspokojenia pragnienia. Ważne jest abyśmy popijali co pewien czas, ale małymi łykami, a nie dużymi haustami. Uzupełniajmy płyny w momencie kiedy nie czujemy jeszcze pragnienia. W innym przypadku, jeśli organizm będzie już osłabiony, bardzo trudno, mimo popijania będzie nam znów wejść na właściwy poziom wysiłku.  

Jak się ubrać?
Przede wszystkim należy pomyśleć o nakryciu głowy. Chusta, bandana, czapka termoaktywna, to są nieodzowne elementy ubioru podczas upałów. Jeśli przegrzejemy głowę, to może dojść do zasłabnięć, wymiotów, ogólnego złego samopoczucia lub też udaru. Dobrym rozwiązaniem jest ubranie przewiewnych, termoaktywnych koszulek i krótkich  spodenek.

Zadbaj o szczegóły
Kiedy chcemy odbyć trening w miejscu, co do którego nie mamy pewności, że kogoś możemy tam spotkać, to może warto wziąć ze sobą kolegę, znajomego, osobę bliską. W razie jakiejkolwiek sytuacji może udzielić nam pomocy lub wezwać specjalistów. Oczywiście warto mieć ze sobą telefon komórkowy. W przypadku, gdy jednak wybieramy się gdzieś sami, to należy najbliższym zostawić informację gdzie będziemy. Przed wyjściem na słońce należy użyć odpowiedniego kremu z filtrem przeciw promieniom słonecznym.

Latem też można trenować, a nawet należy. Jednak warto zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, które mogą na nas czyhać. Jeśli starannie przemyślimy trening w upalne dni, to zmniejszymy ryzyko udaru, zasłabnięcia, czy też jeszcze innych zdarzeń.
Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Zwiedzanie okolic jeziora Salton Sea



Wpisz kod


Aby komentować pod stałym nickiem - lub zarejestruj.
Komentarze do:
Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?

Newsletter

Newsletter

W dziale Gry

W dziale Sport

W dziale Biznes, Finanse, Prawo

W dziale Kultura

W dziale Extreme

W dziale High-Tech

W dziale Motoryzacja



Do góry  //  Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Jak radzić sobie w upalne dni podczas treningu na powietrzu?