Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Od prostej medytacji do świetnej koncentracji

Forma i zdrowie

rss

Od prostej medytacji do świetnej koncentracji

2015.02.28//  D. Jędrzejewska
Współczesny świat odebrał nam zdolność do koncentracji. Życie w biegu, nieustannie wisząca nad głową masa problemów, planów, punktów do odhaczenia, specyfika współczesnego życia – wszystko to i znacznie więcej sprawia, że coraz trudniej jest nam się skupić. Koncentracja wysiada nam nie tylko na poziomie pracy, ale również rozrywki i relaksu. Wskazuje na to choćby niski procent czytelnictwa – książki są bowiem zbyt angażujące, wymagają od odbiorcy skupienia, izolacji, czasu i wytężenia umysłu. Ba! Nie tylko przy książce trudno nam wysiedzieć. Nerwowe przełączanie programów w telewizji czy obsesyjne scrollowanie na tablicy facebookowej bądź przerywanie lektury artykułu w internecie , by „sprawdzić Facebooka” – to naturalne zachowania człowieka XXI wieku. Nastawieni na szybki efekt, ekspresowo się nudzimy, niecierpliwimy, rozpraszamy. Jak to zmienić?
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji

Najlepszym sposobem na naukę koncentracji jest medytacja. Być może niesłusznie kojarzy ci się ona z niepoważną, zbyt trudną do codziennej realizacji, przestarzałą praktykę – warto jednak, byś odstawił stereotypy na bok i wypróbował jej efekty na własnej skórze. Dlaczego? Medytowanie, nawet w bardzo „uproszczony”, „miejski” sposób, pomoże ci na nowo wykształtować w sobie umiejętność skupiania się, poza tym wyciszy cię, poprawi twoje samopoczucie, posłuży jako doskonały „środek” odstresowujący. Dzięki medytacji staniesz się również „bystrzejszy”, bardziej wyczulony na szczegół, pozbędziesz się też uciążliwego i kłopotliwego nawyku odkładania wszystkiego na ostatnią chwilę.
Przede wszystkim wytrwałość
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji

Czy widzieliście, że proste ćwiczenia w medytacji mogą o 50% poprawić efektywność uczenia się? Kluczem do osiągnięcia takiego sukcesu jest przede wszystkim wytrwałość. Współczesny człowiek ma skłonność do porzucania wszystkiego, co dopiero zaczął. Cyklu treningowego, nauki języków obcych, postanowień noworocznych itd. Czasem nawet 20 minut jednostajnej czynności, wydaje nam się zbyt nudne, by w niej wytrwać. Chcąc wprowadzić w życie medytowanie, należy się tego oduczyć. Wystarczy bowiem zaledwie 20-minutowa codzienna sesja wyciszania umysłu, aby zaobserwować poprawę pamięci, a nawet płynności słownej czy wspomnianej koncentracji. Trening czyni mistrza!
Jak zacząć?
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji

Zacznij od chodzenia. Spacer – to najlepszy sposób na rozpoczęcie przygody z „domową medytacją”. Wiosna już za pasem, więc tego typu trening będzie bardzo prosty do zrealizowania. Jak powinien wyglądać skuteczny spacer terapeutyczny? Tym, co należy zrobić w pierwszej kolejności, jest wyrzucenie z siebie wszelkich myśli – podczas spaceru nie analizujemy sytuacji w pracy, nie przerabiamy na nowo w głowie listy rzeczy do zrobienia, nie zastanawiamy się nad racjami dziewczyny, z którą dopiero się pokłóciliśmy, nie planujemy, jak zarobić więcej pieniędzy. Zamiast myślenia o zwykłych, codziennych sprawach, postaraj się skupić na swoim ciele. Obserwuj, jak twoje stopy dotykają chodnika, jak pracują mięśnie w nogach i przenosi się ciężar ciała. Za każdym razem, kiedy twój mózg „odpływa” i na nowo zaczynasz myśleć o codzienności, spróbuj się prostować, odgonić natrętne obrazy i skupić się na swoim ciele od nowa. Spacer wykonuj dwa razy dziennie – możesz zaparkować nieco dalej od miejsca pracy i w ten sposób zrobić sobie poranny trening. Spacerowanie wieczorem to również doskonały pomysł.
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji

Zmień sposób jedzenia. Kategorycznie powinieneś skończyć z jedzeniem w biegu. Od tej pory niech twoje posiłki będą sposobem na relaks i wyciszenie się oraz przykładem doskonałej współpracy duszy i ciała. Na początek przyjmij pozycję siedzącą (koniec z jedzeniem na stojąco!). Zacznij jeść bardzo powoli, skupiając się na każdym kęsie. Przeżuwaj bez pośpiechu, starając się w pełni odczuć każdy element smakowy, skup się na konsystencji, składzie, aromacie. Jeśli twoje myśli zaczynają błądzić, jak najszybciej je wycisz. Przełykaj powoli, rób przerwy między jednym a drugim kęsem, wdychając zapach twojego posiłku, analizując jego konstrukcję, kolory, ułożenie na talerzu.
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji

Trening pięciominutowy. Ten rodzaj domowej medytacji na sam początek wykonuj w domu po pracy lub rano – przed wyjściem. Gdy zaczniesz osiągać dobre efekty, będziesz mógł go stosować gdziekolwiek się znajdziesz – w komunikacji miejskiej, w biurze, a nawet w kolejce do lekarza. Najpierw przyjmij pozycję siedzącą. Oprzyj się o oparcie krzesła, a nogi postaw stabilnie na podłodze. Niech na około panuje totalna cisza – wyłącz telewizor, radio i komputer, niech nie szumi i nie odwraca twojej uwagi. Zacznij koncentrować się na swoim powolnym oddychaniu. Wycisz myśli, nie analizuj codzienności tylko swoje ciało. Obserwuj, co się dzieje, gdy wdychasz powietrze i gdy je wydychasz. Zacznij liczyć swoje wdechy, uważając, by się nie pogubić. Gdy myśli zaczną ci płatać figle, zacznij liczenie od początku. Na starcie trening może trwać minutę, po jakimś czasie wydłuż go o dwie minuty, aż dojdziesz do pięciu minut.

Na samym początku twojej przygody z medytacją szybko zauważysz, że to wcale nie jest łatwe. Trudno wyciszyć głowę pełną myśli. Najprawdopodobniej przez pierwsze dwa tygodnie w ogóle nie będziesz potrafił się skupić – to bowiem przychodzi dopiero z czasem. Być może nawet, wraz z niepowodzeniami, uznasz te ćwiczenia za głupie, błahe i niepotrzebne. Pamiętaj jednak, że pożądanych efektów nie osiągniesz w parę dni. Jeśli wytrwasz, zauważysz wyraźną zmianę na lepsze – będziesz spokojniejszy, bardziej efektywny. Warto próbować!
Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Zwiedzanie okolic jeziora Salton Sea



Wpisz kod


Aby komentować pod stałym nickiem - lub zarejestruj.
Komentarze do:
Od prostej medytacji do świetnej koncentracji

Newsletter

Newsletter

W dziale Kultura

W dziale Gry

W dziale Extreme

W dziale High-Tech

  • Samsung pokazał w minionym tygodniu wiele nowości, a wśród nich znalazł się Galaxy Watch 3...

W dziale Biznes, Finanse, Prawo

W dziale Sport

W dziale Motoryzacja



Do góry  //  Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Od prostej medytacji do świetnej koncentracji