Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Szybsze leczenie kontuzji - jak uniknąć błędów?

Forma i zdrowie

rss

Szybsze leczenie kontuzji - jak uniknąć błędów?

2016.08.03//  S. Sikorska
Lato w pełni, a letnia pogoda sprzyja jeszcze częstszemu uprawianiu sportu niż pozostałe pory roku. Nic więc dziwnego, że zwykle to właśnie w lecie najczęściej ulegamy kontuzjom. Bez względu na to, czy uprawia się sport wyczynowo, czy tylko hobbystycznie, wszelkie urazy mogą być równie groźne. Największym ryzykiem obarczone są natomiast te uszkodzenie stawów, ścięgien, mięśni oraz kości, które zostaną zlekceważone. Dlatego pamiętajmy, by zawsze dokładnie przyjrzeć się kontuzji i w razie potrzeby, skonsultować się z lekarzem. Nie wolno też zapominać, by po urazie dać sobie trochę na wstrzymanie. Zbyt szybki powrót do aktywności może doprowadzić do ponownej kontuzji, być może jeszcze gorszej niż poprzednia. Nawet jeśli uszkodzenie nie jest poważne, zatroszcz się o tę część ciała, która została poszkodowana. Zamiast wracać do ćwiczeń, lepiej pozwól jej w pełni wyzdrowieć. Jeśli bardzo Ci się z tym spieszy, unikaj tych kilku błędów, które spowalniają leczenie urazów.
Szybsze leczenie kontuzji
Szybsze leczenie kontuzji
Szybsze leczenie kontuzji

Nie czekaj z wizytą u specjalisty – szybka diagnoza jest ważna!

Jeśli kłucie w stawach albo mięśniach zdarza Ci się tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. jeżeli zbyt długo trenujesz lub wyraźnie je nadwyrężysz, to raczej nie musisz wpadać w panikę, ale jeśli jest to nieustępująca dolegliwość, która utrudnia normalne funkcjonowanie, ogranicza zakres ruchów lub powoduje szybszą rezygnację z ulubionego typu aktywności fizycznej – czym prędzej biegnij do specjalisty! Nieważne, że korci Cię, by jeszcze poczekać, aż przejdzie samo. Pamiętaj, że zwlekanie może pogorszyć uraz, a w najgorszym przypadku sprawić nawet, że będziesz musiał zrezygnować z uprawiania sportu.
Szybsze leczenie kontuzji
Szybsze leczenie kontuzji
Szybsze leczenie kontuzji

Nie przesadzaj z obciążeniami po powrocie do ćwiczeń
Determinacja i niekończąca się motywacja, a także skupienie na osiąganiu najlepszych wyników przyniosło sukces wielu sportowcom, ale żaden z nich nie ryzykuje zdrowiem, gdy wie, że odnowienie kontuzji może go dożywotnio wykluczyć z konkursów. Pamiętaj o tym, kiedy wracasz do ćwiczeń po jakimkolwiek urazie. Nie możesz od razu starać się osiągać takie rezultaty, jak przed uszkodzeniem. Powrót powinien przebiegać w etapach, w których będziesz systematycznie zwiększał obciążenie tej części ciała, która uległa urazowi. Jeśli zdecydowanie przesadzisz, kontuzja może się odnowić, ale odpocznij nawet wtedy, gdy okaże się, że obszar po urazie jest zaczerwieniony lub puchnie. W większości przypadków z powrotem do wcześniejszej aktywności należy poczekać od 10 do 21 dni.
Szybsze leczenie kontuzji
Szybsze leczenie kontuzji
Szybsze leczenie kontuzji

Nie rozleniwiaj się, stawiaj przez sobą wyzwania
Jedni chcą wrócić do pełnej sprawności zbyt szybko, inni za to skupiają się na odpoczynku tak bardzo, że nawet nie próbuj podejmować wyzwań. Nie rozleniwiaj się, ponieważ to również nie pomaga w leczeniu kontuzji. Zastane stawy, więzadła czy mięśnie też nie będą działały, tak jak powinny. Tkanki zesztywnieją, jeśli będzie je zbyt długo chronił. Musisz próbować przynajmniej najprostszych ruchów, spacerów, nieskomplikowanej gimnastyki. Profesjonalni rehabilitanci zawsze zalecają swoim pacjentom, by poza ćwiczeniami pod ich kontrolą, starali się wykonywać je również w domu. W sytuacji, gdy masz obawy przed powrotem do pełnej aktywności, koniecznie konsultuj postępy ze specjalistą, który rozwieje wątpliwości i dokładnie wyjaśni, czego unikać.
Szybsze leczenie kontuzji
Szybsze leczenie kontuzji
Szybsze leczenie kontuzji

Nie ignoruj roli, jaką odgrywa elastyczność i rozciąganie
Większość facetów skupia się na tym, by móc pochwalić się siłą i szybkością, ale tylko niewielu dba o elastyczność swojego ciała. Eksperci nie mają wątpliwości – to ogromny błąd, ponieważ jedną z najważniejszych umiejętności, jakich powinni nauczyć się wszyscy ludzie, jest takie rozciąganie ciała, które pozwoli uzyskać optymalną ruchomość. Nawet siła bez elastyczności nie jest tak przydatna, jak mogłaby być, gdybyśmy dbali o właściwe rozciąganie poszczególnych partii ciała. Rozciąganie jest szczególnie ważne u osób, które w przeszłości doznały już jakichś urazów. Te części ciała, które były kontuzjowane, wymagają dobrego rozciągnięcia, żeby nie uszkodzić ich na nowo. Jedynie dobry stretching zapewni im wystarczającą ruchomość, chroniącą przed odnowieniem urazu.
Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Zwiedzanie okolic jeziora Salton Sea



Wpisz kod


Aby komentować pod stałym nickiem - lub zarejestruj.
Komentarze do:
Szybsze leczenie kontuzji - jak uniknąć błędów?

Newsletter

Newsletter

W dziale Biznes, Finanse, Prawo

W dziale Motoryzacja

W dziale Kultura

W dziale Extreme

W dziale Gry

W dziale Sport

W dziale High-Tech



Do góry  //  Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Szybsze leczenie kontuzji - jak uniknąć błędów?