Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Zdrowe nasiona, które warto włączyć do diety

Forma i zdrowie

rss

Zdrowe nasiona, które warto włączyć do diety

2016.05.22//  S. Sikorska
Prawdopodobnie każdy ma jakieś ulubione składniki żywieniowe, po które sięga zawsze wtedy, kiedy chce przekąsić coś zdrowego. Najczęściej są to owoce lub warzywa, ewentualnie niektóre ryby, a zdecydowanie rzadziej nasiona. Warto to zmienić, ponieważ eksperci już od dłuższego czasu podkreślają niezwykłą wartość nasion, które bogate są w witaminy i minerały oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Nie są przy tym tuczące, a część z nich zawiera błonnik, który dodatkowo przyspiesza trawienie i wspomaga przemianę materii. Które nasiona szczególnie warto wybierać?
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona

Nasiona chia (szałwii hiszpańskiej) to jedne z tych nowości na rynku, które szturmem podbiły dietetyczny świat. Są niskokaloryczne, niezwykle zdrowe, a w dodatku sprawdzają się podczas przyrządzania większości dań. Można dodawać je do koktajli, deserów, sałatek, kanapek, zup, sosów. Korzystają z nich też weganie, którzy traktują je jako zamiennik jajek, ponieważ nasiona szałwii hiszpańskiej mają właściwości zagęszczające. Nasiona chia są bogate w błonnik, białko i kwasy omega-3. Badania wykazują, że szałwia hiszpańska ogranicza nietolerancję glukozy i ma korzystny wpływ na kondycję serca. Poza tym nasiona chia dają uczucie sytości, co jest bardzo pomocne przy odchudzaniu.
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona

Pestki dyni to jedne z najbardziej odżywczych nasion. Zawierają sporą porcję białka, zdrowe tłuszcze nienasycone i mnóstwo minerałów. Dla zdrowia mężczyzn pestki dyni mają szczególne znaczenie, ponieważ regularnie spożywane, mogą wspomagać leczenie powiększonej prostaty. Większość osób kojarzy je z łuskaniem w taki sam sposób, jak robimy to ze słonecznikiem, jednak warto pamiętać, że świetnie sprawdzą się także jako składnik pesto, alternatywa dla tradycyjnej panierki, dodatek do muesli i deserów. Pestki dyni można też sprażyć i w takiej postaci dodać do sałatek.
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona

Nasiona konopi to w pełni legalne produkty spożywcze, które świetnie wpływają na zdrowie. Należy podkreślić, że nie mają one związku z używkami, ponieważ nie zawierają żadnych substancji narkotycznych. Mają natomiast niezwykle korzystny wpływ na ludzki organizm. Są bogate w witaminy z grupy B i witaminę E oraz błonnik i minerały. Wspomagają metabolizm komórek, wzmacniają odporność, mają właściwości regeneracyjne, a do tego poprawiają trawienie, pomagają w usuwaniu „złego cholesterolu”, polepszają kondycję skóry i hamują rozwój komórek nowotworowych. Można je wykorzystać m.in. do produkcji domowego mleka, a zarówno w postaci ziaren, jak i po zmieleniu można dodawać je do wszystkich popularnych potraw, w tym do sałatek, koktajli czy do domowych wypieków.
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona

Siemię lniane to jedno z ważniejszych źródeł kwasów omega-3, które mają ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Najwięcej znajdziemy ich w rybach, ale jeśli za nimi nie przepadamy, warto na stałe włączyć do diety właśnie nasiona lnu. Najlepiej jest spożywać siemię w postaci zmielonej, ponieważ wtedy jest łatwiej trawione i zwiększa ilość dobrych bakterii w jelitach. Ma przy tym sporo białka i błonnika. Żeby nie trudzić się z mieleniem nasion lnu, wystarczy użyć do tego zwykłego młynka do kawy. W takiej postaci siemię można dodawać do deserów, koktajli, jogurtów, naleśników, wypieków. Szczególnie poleca się je wegetarianom, którzy mają mało źródeł kwasów omega-3.
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona

Nasiona słonecznika to chyba najpopularniejsze ziarna, jakie spożywamy. Poza tym, że łuskamy je jako jedną z bardziej wciągających przekąsek, to często spotykamy je w pieczywie, słodyczach czy pastach kanapkowych. Można je także dodawać do sałatek. Są bogate w aminokwasy i nienasycone kwasy tłuszczowe, a także w witaminy A, D, E i witaminy z grupy B oraz cynk, potas, żelazo, wapń i liczne antyoksydanty. Tym samym korzystnie wpływają na kondycję żołądka, wzmacniają serce, wspierają układ kostny, a także pomagają w zmaganiach z depresją, niedokrwistością i bólami mięśni.
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona

Nasiona sezamu to kolejne ziarna, które spotykamy niemal na każdym kroku. Pojawiają się w pieczywie, słodyczach, panierkach czy pastach kanapkowych. Zawierają znaczne ilości tłuszczów nienasyconych, w tym kwasy omega-6, błonnik, białko, witaminy A, B i E oraz wiele minerałów. Dzięki temu, chronią przed odkładaniem się „złego cholesterolu”, wzmacniają żyły i tętnice, obniżają ciśnienie, wspomagają trawienie i przyspieszają metabolizm oraz zawierają antyoksydanty, wykazując właściwości antynowotworowe.
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona
Zdrowe nasiona

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Zwiedzanie okolic jeziora Salton Sea



Wpisz kod


Aby komentować pod stałym nickiem - lub zarejestruj.
Komentarze do:
Zdrowe nasiona, które warto włączyć do diety

Facebook

Alkohole    Dieta    Kosmetyki    Moda    Moda męska    Modelki    Odzież męska    Odżywianie    Party    Perfumy    Pielęgnacja    Podróże    Porady męska moda    Sesje zdjęciowe    Styl życia    Trening    Woda toaletowa    Zdrowie    Zegarki    Ćwiczenia fizyczne   

Newsletter

Newsletter

W dziale High-Tech

W dziale Gry

W dziale Kultura

W dziale Biznes, Finanse, Prawo

W dziale Extreme

W dziale Motoryzacja

W dziale Sport



Do góry  //  Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Zdrowe nasiona, które warto włączyć do diety