Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Jak wrócić do formy na wiosnę?

Forma i zdrowie

rss

Jak wrócić do formy na wiosnę?

2015.02.24//  D. Jędrzejewska
Utrzymanie formy zimą to trudne zadanie. Wielu z nas tuż przed pierwszymi mrozami obiecuje sobie, że tym razem uda się nie przerwać cyklu treningowego. Niestety nie każdy ma na tyle silnej woli. Wystarczy na chwilę odwiesić buty do ćwiczeń na kołku, by wypaść z rytmu, który ciężko złapać ponownie. Szczególnie, gdy pogoda do tego nie zachęca. Krótki dzień, mało światła, niekorzystne temperatury potęgują naszą ospałość i chroniczne zmęczenie. Tymczasem na horyzoncie już widać oznaki wczesnej wiosny. To ostatni dzwonek, by mimo zimowego lenistwa, przywitać ją w dobrej formie.
Zacznij od planowania
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?

Metoda na „zaczynam od jutra” zwykle nie jest skuteczna, szczególnie, kiedy odzwyczailiśmy się od regularnych treningów. Bywa, że to mityczne „jutro” przeciąga się całymi tygodniami, a nawet jeśli wreszcie następuje, do kolejnego trzeba poczekać następnych kilka dni. Najlepszym sposobem, by wziąć się w garść, jest zatem dobra strategia działania. Otwórz więc terminarz i zacznij rozsądnie planować. Nie ma sensu na początek zakładać, że będziesz ćwiczył codziennie. Zacznij od czterech dni w tygodniu, a dopiero gdy wejdziesz w rytm, zwiększ dawkę. Zastanów się, które konkretnie przeznaczyć na ćwiczenia i ustal przedział godzinowy. Zróżnicuj swoją aktywność – prócz siłowni, znajdź również dzień na bieganie, basen czy ćwiczenia w domu. Nie stawiaj sobie zbyt wygórowanych wymagań na sam początek. Prawdopodobnie wiesz, na co cię stać - nie przeszarżuj, bo możesz się zniechęcić do regularnego trenowania. Mierz siłę na zamiary.
Motywacja jest bardzo ważna
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?

Bez odpowiedniej motywacji nie ma efektów. Wydrukuj swój plan treningowi i powieś go w widocznym miejscu, na przykład na lodówce. Podziel się nim z innymi osobami – to zmotywuje cię jeszcze bardziej. Możesz też korzystać ze specjalnych aplikacji na telefonie, które utrzymają w ryzach twoją formę – będą ją monitorować i pobudzać do działania. Idź na zakupy! Przymierzając w sklepie nowe spodnie czy koszulę, wyraźnie widzisz niedostatki swojej sylwetki i negatywne zmiany, które przyniosła jej leniwa zima. Gdy nie wyglądasz w nowych ciuchach tak dobrze, jak byś chciał, to jedna z lepszych motywacji, by nareszcie wziąć się za siebie.
Jak się przestawić?
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?

Gdy byłeś w cyklu treningowym, wszystko przychodziło ci z łatwością. Ćwiczyłeś od długich miesięcy niemal codziennie i nie wyobrażałeś sobie, że mógłbyś to przerwać. A jednak! Dzisiaj rozpoczęcie treningu przychodzi ci z ogromnym trudem. Odwlekasz go, przeciągasz, a czasem w ogóle go nie rozpoczynasz. Jak to zmienić? Wystarczy się przestawić – zmienić zarówno swój plan dnia jak i sposób myślenia. Każdy dzień zacznij od chłodnego prysznica, by się pobudzić. Potem zrób sobie krótki trening. Wystarczy kilka minut, by czuć się ze sobą już znacznie lepiej – parę pompek, przysiadów, trochę rozciągania. W ciągu dnia, jeśli tylko możesz, przestaw się na rower. Będąc często w ruchu, walczysz z lenistwem, które dopadło cię zimą, zaczynasz je minimalizować, spychać na margines, a twój organizm powoli się rozkręca.
Baw się dobrze
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?

By na powrót zainteresować się ćwiczeniami, nie możesz nudzić się podczas treningu. Spróbuj więc „namieszać” w sprawdzonym planie treningowym, który ci towarzyszył, zanim przestałeś ćwiczyć. Dodaj do treningów skakankę, pozamieniaj niektóre ćwiczenia na inne, kup karnet na basen lub zapisz się na squasha – cokolwiek, by dodać ćwiczeniom element nowości, zaciekawienia, ekscytacji. Dobrze też znaleźć partnera do ćwiczeń – kogoś, z kim mógłbyś chodzić na siłownię czy zacząć biegać. Towarzysz nie tylko jest świetną motywacją, ale urozmaica ćwiczenia, odciągając uwagę od zmęczenia.
Nie obejdzie się bez diety
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?
Jak wrócić do formy na wiosnę?

Powrót do formy na wiosnę to nie tylko powrót do cyklu treningowego, ale również do dobrych zwyczajów żywieniowych. Zima to idealny czas, by sobie w tym względzie pofolgować – ciała ukrywamy pod ciężkimi ubraniami, chowamy się w sztucznym świetle, zajadamy chłód, śnieg, dyskomfort i zimową depresję. Słodycze najlepiej smakują zimą, podobnie jak pizza i ciężkie obiady. Czas to zmienić! W pierwszej kolejności zrezygnuj ze słodyczy. Choćby cię korciło, kusiło i nęciło powiedz sobie „stop”, „wystarczy”, „miałem na to całą zimę”. Po drugie: skończ z fast foodami i pizzą. Zamiast tego przestaw się na pełnowartościowe, zdrowe obiady. Białe pieczywo zamień na ciemne i pełnoziarniste. Ogranicz dawki – niech każdy twój posiłek będzie mniejszy niż dotychczas, za to bogatszy w wartościowe składniki. Zacznij pić wodę! Miej ją zawsze przy sobie, popijaj przy każdej okazji – to nawyk, który pomaga w diecie, oczyszcza organizm i przyspiesza metabolizm. Dwa tygodnie z nowymi nawykami przypomną ci, jak dobrze się nie obżerać, mieć „czysty” organizm, czuć się lekko i zdrowo.

Wiosna stoi już za progiem. Zanim się obejrzysz, będzie już lato. Masz naprawdę niewiele czasu, by stanąć na nogi, zadbać o formę i własną sylwetkę. Koniec lutego to najlepszy moment, by nareszcie wziąć się w garść. Powodzenia!
Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Zwiedzanie okolic jeziora Salton Sea



Wpisz kod


Aby komentować pod stałym nickiem - lub zarejestruj.
Komentarze do:
Jak wrócić do formy na wiosnę?

Newsletter

Newsletter

W dziale High-Tech

W dziale Sport

W dziale Biznes, Finanse, Prawo

W dziale Motoryzacja

W dziale Gry

W dziale Kultura

W dziale Extreme



Do góry  //  Lifestyle   »   Forma i zdrowie   »   Jak wrócić do formy na wiosnę?